Serra de Montgrony - Costa Pubilla 2015

Serra de Montgrony, situada al Ripollés la trobem sobre la població de Gombrén, Montgrony és molt més que una serra, també si troben els seus santuaris i els seus gorgs (Gorgs de Campdevànol).

Una altre sortida en mes d'Abril per explicar i per segona vegada, intent d'assolir el Costa Pubilla, ja que la primera havia estat un autèntic fracàs: ens vem "perdre" o millor dit, equivocat de sender, vaig perdre la càmara compacte Sony que feia unes fotos tremendes i de pas evitava portar la rèflex... en fi, un desastre, diuen que segundas partes nunca fueron buenas, però en aquests cas remet l'expció ! Som-hi!

Sortim uns quants de Manresa i una servidora desde Sils on i passava el cap de setmana, a mig camí d'ambdós grups, a Vic, ens desviem direcció Ripoll per la C-17, el traspassem i un cop arribats a Campdevànol girem a l'esquerra direcció Gombrén. Seguim la carretera (GI-401) fent parada a Gombrén per esmorzar i seguidament continuar fins arribar a la bifurcació marcada cap a Montgrony: carretereta de curves i cap amunt, en un tres i no res ens plantem al Santuari de la Mare de Déu de Mongrony, on i fixem la vista de cara a l'hora de dinar... jeje
Entrada al restaurant i Santuari de la Mare de Déu de Montgrony
Amb el grup unit i els trastos a l'esquena, arrenquem la ruta! Punt de sortida desde Restaurant-Santuari de Mare de Déu de Mongrony (1.350,00 m) i direcció a la petita ermita incrustada a la roca i de seguit cap a unes escales que ens portaran directes al Pla i Esglèsia romàntica de Sant Pere de Montgrony, continuem pel sender marcat en linea recte a les escales de formigó que ens portarà de pet al camí del Mal Pas, on creuarem l'escarpada paret per la seva part superior.

Ermita Mare de Déu de Montgrony
Sant Pere de Montgrony
Passat el Mal Pas encaminem cap al Refugi de les Planelles, el passaem de llarg i poc més endavant creurem el Torrent de Sant Ou, on empalmem amb la pista forestal que ens porta fins un sender que trobarem al primer revol a la dreta, a partir d'aquí creuem un sender força ombrivol que puja regularment fins al Camp de l'Ordi, on deixarem endarrera el bosc espés que hem gaudit fins ara.

Regui de Planelles
Sender de camí al Camp de l'Ordi
A partir d'ara ens esperen 2,5 km amb un desnivell de 500m+ a ple sol, vinga que no serà res! jaja L'aventatge? Si girem el cap endarrera observem unes marevelloses vistes del Berguedà, la Cerdanya i com no el Ripollés! Entre els quals destacar la Serra de Cadí-Moixeró, el Pedraforca, i la Serra d'Ensija amb el cap de la Gallina Pelada.
Vistes a l'Oest des de Camp de l'Ordi (i pujant)
Vistes a l'Est des de Camp de l'Ordi (i pujant)
Un cop passada la perpendicular al Puig de Coma Ermada, ens saluda la Serra del Catllaràs amb Bastiments al fons pel Coll de Coma Ermada, senyal de que ja podem girar a l'esquerra i empendre la directe cap al Costa Pubilla, un petit esforç més i ja ho tenim!
Coll de Coma Ermada
Superats els pocs més de 700 m de desnivell positiu desde Mare de Déu de Mongrony aconseguim arribar al pic de Costa Pubilla (2.056,10 m)! Ue! Un més a ratllar a la llista dels (més) de 100Cims que tenim en ment! Tocar de treure càmares de fotos i mòbils per retenir el moment, respirar aire fresc, portar-nos quelcom a la boca i ... avall va que fa baixada !! (Nota: el camí marcat segueix cap al Tossal dels Meians, però com hi havia gent que no va voler/poder pujar al pic, van decidir tornar amb ells al pla de Pujalts i continuar paral·lelament al sender fins a rependre'l).
Costa Pubilla, foto de resignació de postureo
Costa Pubilla, foto de postureo total jeje
Reprenem el camí marcat al Coll de la Bona (1.888,60 m) on ens lliscarem sender avall fins a les Fontetes de Meians, on els gossos es podran refrescar al beurador de vaques, i alguns fer-s'hi un banyet, i a partir d'aquí ja és casi tot pista fins a Meians. Allà ens toparem amb una senyal una mica desorientadora, ja que hi marca 2h 40 min fins a Montgrony... hola??? No ens hem perdut aquest cop eh!! La senyal estava completament equivocada (espero que ja estigui rectificat), ja que servidora amb una companya ens vem adelantar al grup per anar en busca d'un cotxe per si realment faltava això, poder venir a buscar alguns que ja anaven una mica topers, per la nostre alegria, en mitja hora escassa passant per les Viles Gorsses i les Viles Xiques ja vem arribar a la carretera que duia al santuari i en pocs metres vem tenir davant el imponent escarpat de Montgrony!

Coll de Bona
La indicació enganyosa grrr
Aquest cop la passem paral·lel el camí del Mal Pal per la carretera i amb la mirada d'alguns escaladors arribem al cotxe. Ruta feta! Aps, no! Encara ens faltar anar a recullir a la gent jeje! La meva companya es queda descansant i m'agafo la furgoneta per anar-los a buscar, ja havien avançat una mica i gairebé sols ens quedava per fer en cotxe la baixada final desde les Viles Xiques i el tramet de carretera. Ara si, estavem tots a salvo i apunt per agafar el dinar amb molta gana!
Escarpat de Montgrony
Per les hores que eren vem tenir sort que el restaurant ens va agafar com a últims comensals i vem gaudir d'un bon dinar a un preu ajustat, un bon vi i seguidament una petita caminata fins al Refugi de Planelles perquè els gossos facin les seves cosetes, per empendre el camí de tornada cap a casa!

En resum, una excursó molt recomenable! Tot i que el grau de dificultat tècnica no es gens elevat, el contrari, el que fatiga més és el desnivell acumulat en la primer a part del recorregut, on passat les Costes del Anyells per gent que esta poc preparada pot fer-lis de cap amunt, i mai millor dit. Per la resta, un dia complet, i si a més de baixada hi ha temps per visitar una mica els gorgs, encara més!